Thursday, 12 April 2018

ORGANISASI AL QUR'AN

0 Comments
ORGANISASI AL QUR'AN
Oleh M. Amir Ali
Lokasi penyataan dan kandungan: Al-Qur'an dianjurkan berkenaan dengan lokasi
wahyu ayat-ayat, sama ada di Makkah atau Madinah. Bahagian Al-Qur'an yang diturunkan di dalam
Makkah, hampir dua pertiga, membawa gelaran, "Makki" dan selebihnya membawa gelaran "Madani".
Bahagian Makki menekankan kepercayaan Tauhid (monoteisme Islam), Risalah (bimbingan manusia
melalui nabi dan utusan Allah yang dipilih) dan Aakhira (pemusnahan dunia ini dan
kehidupan akhirat yang meliputi kebangkitan fizikal dan rohani manusia, hari
penghakiman dan kehidupan syurga atau neraka) manakala bahagian Madani menekankan 'Ibadat (servitude
kepada Allah) dan Mu'amilat (semua aspek hubungan dengan makhluk lain). Ramai ulama melihat
kandungan ayat dan boleh membuat spekulasi sama ada ia diturunkan di Makkah atau Madinah. Untuk
Contohnya, qital (satu aspek jihad) telah ditahbiskan di Madinah sedangkan pada masa Makki
penekanan adalah menjaga tangan terikat menghadapi kesukaran dan penganiayaan. Begitu juga dengan arahan
Zakat (cukai pembersihan kekayaan), Hudood (jenayah didefinisikan secara sah dan hukuman mereka) dan Haji
(haji ke Makkah) diturunkan di Madinah.
Struktur Al-Qur'an: Al-Qur'an mempunyai kata-kata, ayat (ayat) dan surah (bab). Ulama
telah mengambil masa untuk mengira bilangan huruf dan perkataan tetapi tidak berkaitan dengan kajian kami.
Mereka yang berminat boleh mendapatkan maklumat mengenai huruf dan perkataan dalam buku mengenai
Al-Qur'an.
Aayat (ayat): Al-Qur'an dibahagikan kepada Ayah atau tanda-tanda, yang biasanya diterjemahkan sebagai ayat-ayat. An
Ayah boleh terdiri daripada hukuman penuh lebih daripada satu ayat atau sebahagian ayat. Apa yang membuatkan
ayah mendedahkan pengetahuan bukan keputusan Nabi Muhammad atau mana-mana ulama. The
urutan kemunculan ayat juga mendedahkan pengetahuan. Ayah mungkin Makki atau Madani tetapi
Pada pendapat beberapa ulama, beberapa ayah mungkin terdiri dari sebahagian Madani dan sebilangan lain
Makki; contohnya ialah ayat terakhir Surah Muzammil. Al-Quran mempunyai kira-kira 6,300 orang
ayat. Oleh kerana pelbagai konvensyen yang digunakan terdapat perbezaan kecil dalam menghitung jumlah keseluruhan
ayat. Sebagai contoh, menurut satu konvensyen Surah Al-Fatiha mempunyai tujuh ayat yang meliputi
Bismillah dan konvensyen lain tujuh ayat tidak termasuk Bismillah. Satu konvensyen termasuk
113 Bismillah sebagai sebahagian daripada bab dan konvensyen lain tidak termasuk.
Surah (bab): Sekumpulan ayat telah diisytiharkan membentuk Surah. Surah berbeza-beza
panjang, yang paling pendek mempunyai hanya tiga ayat dan yang paling lama mempunyai 286. Terdapat 114 Surah di
Al-Qur'an berjumlah antara 1 hingga 114. Surah bermaksud sesuatu yang dibahagi atau berdinding dari kedua belah pihak.
Semua Surah bermula dengan Bismillah kecuali Surah No. 9 yang dipanggil At-Taubah atau Pertobatan. Semua
Surah dibahagikan kepada Makki dan Madani tetapi makki Surah mungkin mengandungi beberapa ayat
didedahkan di Madinah dan sebaliknya. Terdapat beberapa perbezaan pendapat di antara para ulama
dari Al-Qur'an mengenai tempat wahyu beberapa ayat dan kemasukan mereka ke dalam sesuatu yang diberikan
Surah. Semua Surah telah diberi nama tetapi bukan tajuk. Tajuk adalah ringkas, satu perkataan atau dua perkataan
huraian kandungan tetapi nama bukan perihalan. Sebagai contoh, nama John atau Yahya
tidak menggambarkan apa-apa tentang orang ini tetapi Dr. Yahya mempunyai gelaran Doktor yang menggambarkan beliau
pendidikan. Begitu juga nama Surah seperti Al-Baqarah (Lembu) atau Al-Ankaboot (Spider)
bukanlah gelaran Surah tetapi hanya nama-nama. Jika mereka adalah tajuk, Surah akan menjadi perkara yang sama
lembu dan labah-labah. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes jarang disebut nama Surah juga
tajuk, seperti Surah Yusuf.
1
Merujuk kepada kata-kata dan ayat Al-Qur'an: Kaedah yang paling saintifik adalah yang diberikan kepada kami
oleh Nabi Muhammad, iaitu Surah dan ayat. Oleh kerana semua Surah dan ayat di dalamnya adalah
bernombor, kaedah yang paling saintifik adalah untuk memberikan nombor Surah dan ayah. Sebagai contoh
Ayat al-Kursi adalah 2: 255, iaitu Surah 2 (Al-Baqarah) dan ayah 255. Sesetengah ulama lebih suka
rujukan "Al-Baqarah 255" atau Al-Baqarah (2): 255.
Pengaturan ayat dan Surah dan perintah mereka diturunkan oleh Allah kepada Nabi-Nya.
Para ulama selepas Nabi telah melakukan pembagian tambahan Al-Qur'an untuk kemudahannya
bacaan Al-Qur'an dalam satu tempoh tertentu seperti satu minggu, satu bulan atau dua bulan dan sebagainya
pada.
Manazil (stesen): Al-Qur'an terbahagi kepada tujuh bahagian yang hampir sama untuk
kemudahan bacaan seluruh Qur'an dalam satu minggu. Setiap tujuh bahagian dipanggil
"Manzil" atau stesen atau plural ialah Manazil atau stesen. Terdapat beberapa petunjuk bahawa Nabi
Muhammad mungkin mencadangkan pembahagian sebegitu tetapi tidak ada bukti yang pasti. A Manzil
(tunggal dari Manazil) terdiri daripada sejumlah Surah yang diberikan seperti di bawah. Jika kita mengambil Surah 1 sebagai
pengantar al-Quran dan tidak termasuk dari tujuh Manazil, pembahagian Manazil berikut:
Manzil No. 1.
Surah 2, 3 dan 4.
Manzil No. 2.
Surah 5 hingga 9.
Manzil No. 3.
Surah 10 hingga 16.
Manzil No. 4.
Surah 17 hingga 25.
Manzil No. 5.
Surah 26 hingga 36.
Manzil No. 6.
Surah 37 hingga 49.
Manzil No. 7.
Surah 50 hingga 114.
Juz (Bahagian): Di Asia Selatan, Juz juga dipanggil "Para". Al-Qur'an terbahagi kepada tiga puluh
bahagian, mungkin berdasarkan jumlah halaman yang mengabaikan kandungan atau Surah. Ini telah dilakukan untuk
kemudahan bacaan seluruh Qur'an dalam tiga puluh hari atau satu bulan. Setiap Juz juga dibahagikan
menjadi empat suku atau empat "ruba". Salinan Alquran yang dicetak di mana saja di dunia mempunyai Juz dan
tanda suku seperti ruba '(suku pertama), nusf (satu setengah) dan al-thulatha (tiga suku). Ini
memberikan 120 bahagian suku al-Qur'an memberikan fleksibiliti membaca seluruh Al-Qur'an dengan sama
bahagian dalam 30, 60 atau 120 hari. Jenis pembahagian Al-Quran ini sangat banyak digunakan di Selatan
Asia sedangkan dunia Arab tidak memanfaatkannya. Malah merujuk ayat-ayat Al-Quran
Orang Asia Selatan akan bercakap dari segi "Para" kerana mereka membawa nombor dari 1 hingga 30 untuk setiap orang
Juz. Jenis ini merujuk kepada ayat-ayat Al-Qur'an adalah sangat tidak saintifik kerana ia tidak memberi
lokasi tepat ayat tersebut. Jika seseorang mengatakan bahawa ayat di 15 Par, itu tidak cukup tepat
untuk mencari dengan mudah.
Hizb (kumpulan): Menurut sistem ini setiap Juz dibahagikan kepada dua Hizb dan setiap Hizb
dibahagi kepada empat suku lagi. Ini bermakna bahawa Juz mempunyai dua Hizbs dan lapan Hizb-kuarters atau
setiap suku Juz mempunyai dua suku Hizb. Seluruh Al-Qur'an dibahagikan kepada 240 Hizb-kuarters.
Ini membolehkan seseorang membaca Al-Quran dalam kumpulan kecil ayat-ayat dan menyelesaikan bacaannya
satu bulan hingga tempoh lapan bulan. Di samping itu, pemisahan Hizb Al-Qur'an membolehkan Muqri
(Pembaca Al-Qur'an) untuk membaca satu Hizb di setiap Raka'ah Salat di-Traweeh dan menyelesaikan satu Juz setiap
malam di lapan Raka'ah sehingga menyelesaikan seluruh Al-Quran dalam 30 malam Ramadhan.
Pemisahan Al-Qur'an di Hizb tidak terdapat dalam salinan-salinan yang dicetak di Asia Selatan.
2
Ruku '(tunduk atau bahagian): Sesetengah umat Islam lebih suka melakukan 20 raka'ah setiap malam untuk Salat At-
Taraweeh pada bulan Ramadhan, iaitu membaca seksyen dan pergi ke ruku '(tunduk). Mereka
terpaksa mencari penanda untuk membaca sebahagian daripada Al-Quran dalam setiap Raka'ah sambil menyelesaikan topik. In
Tradisi Asia Selatan adalah untuk melengkapkan pembacaan keseluruhan Al-Quran dalam 27 malam. Ini diperlukan
pembahagian Al-Quran dalam 27 x 20 = 540 bahagian kecuali Surah al-Fatiha. Apabila itu
pembahagian dilakukan dengan bahagian 556 (+1 untuk surat al-Fatiha). Jelas, mereka
tidak kembali untuk memulihkan pembahagian untuk datang dengan 540 bahagian. Salinan Al-Quran dicetak dalam
Asia Selatan mempunyai tanda Ruku 'atau Bahagian menunjukkan bilangan ruku' dalam Surah,
dalam Juz dan nombor ayah dalam ruku '. Secara tradisional, Muslim Asia Selatan boleh memberi
rujukan dari ayat-ayat dari al-Qur'an dengan merujuk kepada nombor ruku dan nombor juz tetapi sebagainya
sistem tidak ilmiah dan ia tidak boleh diterima secara universal. Salinan Al-Qur'an yang dicetak di Arab
dunia tidak termasuk tanda ruku '.
Kumpulan Surah: Beberapa ulama Qur'an bercakap dari segi kumpulan Surah atau pelengkap
pasangan Surah. Kumpulan atau pasangan pelengkap ini berdasarkan tema dan seperti
kandungan. Sebagai contoh, terdapat sekumpulan Musabbihat, lima Surah yang bermula dengan pemuliaan
dari Allah ( Sabbah lillahi atau Yusabbihu lillahi ). Terdapat banyak kumpulan Surah yang lain
telah dicadangkan. Juga, terdapat kembar atau pasangan pelengkap, seperti Surah 2 dan 3 membuat a
Pasangan, Surah 91 dan 92 adalah pasangan lain. Menurut para ulama sedemikian, kebanyakan al-Qur'an
terdiri daripada pasangan pelengkap.

No comments:

Post a Comment

 
back to top